Verbeter je CV

CV maken voor stage

Wanneer je op zoek bent naar een stage is het belangrijk om een representatief en up-to-date CV te hebben. Door middel van jouw CV kan een stagebegeleider in een opslag zien wat jouw werkervaring, persoonlijke informatie, opleidingen en vaardigheden zien. De eerste indruk van het CV is erg belangrijk. In één oogopslag heeft degene die jou CV inziet een vooroordeel over jou. Hierom is het belangrijk dat jouw CV er netjes en verzorgd uit ziet.

Met het creëren van een goed CV gaan we je op deze pagina helpen.

Contactgegevens

Allereerst is het belangrijk om op een rijtje te hebben welke informatie jouw CV moet bevatten. Op het CV staan de contactgegevens vermeld, op deze manier weet de belanghebbende hoe hij jou kan bereiken.

Persoonlijke informatie

Het CV begint vaak met een kort persoonlijk stukje tekst. Hier kan bijvoorbeeld iets verteld worden over de werkervaring die jij hebt opgedaan, welke capaciteiten jij bezit of welke doelen je nog graag zou willen behalen. Dit stukje tekst is vrij in te vullen.

Werkervaring

Wanneer een stagebegeleider een CV te zien krijgt, is werkervaring het eerste waar hij naar kijkt. Het is belangrijk dat er relevante werkervaring op het CV vermeld staat. Als je bijvoorbeeld op 14-jarige leeftijd een krantenwijk hebt gehad is dat in de meeste gevallen niet relevant voor de baan waarop jij solliciteert. Het wordt aangeraden om per baan te beschrijven wat de baan precies inhield. Op deze manier heeft de stagebegeleider een goed beeld van jouw werkervaring. Wanneer de werkervaring op volgorde van heden naar verleden staat, dan is jouw werkervaring helemaal on point.

Opleidingen

Na de werkervaring worden de (afgeronde) opleidingen omschreven. Ook de opleidingen moeten op volgorde van heden naar verleden genoteerd worden. Het middelbareschooldiploma is het beginpunt van de afgeronde opleidingen. vergeet niet om bij de opleidingen aan te geven of hij afgerond is of niet. Bij opleidingen heb je ook de kans om een eventuele scriptie, minor of andere extra studieactiviteiten te vermelden, dit zijn altijd mooie toevoegingen.

Vaardigheden

Vaardigheden zijn altijd een mooie toevoeging op het CV. Zorg er wel voor dat dit geen algemene dingen zijn zoals “goed overweg kunnen met powerpoint”. De vaardigheden zijn bedoeld om jou te onderscheiden van de rest. Dit kan bijvoorbeeld een extra taal zijn die je spreekt of computerprogramma waar je goed mee overweg kunt gaan.

Foto toevoegen aan het CV?

Het is in de meeste gevallen gebruikelijk om een foto van jezelf toe te voegen aan het CV. Zorg dat dit een representatieve foto is waarop je vriendelijk kijkt. Wanneer je een foto toevoegt aan het CV zal de stagebegeleider jou sneller onthouden en heb je dus een stap voor op degenen die dit niet doen.

Extra tips

• Een CV moet kort en bondig zijn, niet meer dan een dubbelzijdig A4’tje. Korter is ook geen probleem in veel gevallen zelfs beter.

• Maak een “basis-CV” en pas voor elke verschillende stageplek dit basis-CV aan op de desbetreffende stage. Op het basis-CV kun je bijvoorbeeld je persoonlijke informatie, contactgegevens en basisopleidingen vermelden.

• Zorg ervoor dat het CV overzichtelijk en snel te scannen is. Het is belangrijk dat een belangstellende in één oogopslag een goede en kloppende interpretatie van jou heeft. Gebruik tussenkopjes, een nette uitlijning en een logische volgorde.

• Zet je naam in de titel van het bestand. Op deze manier kan de recruiter jou gemakkelijk terugvinden.

• Gebruik een representatief e-mailadres. Zorg dat je professioneel overkomt.

• Maak gebruik van Links wanneer je bijvoorbeeld verwijst naar een blog die je beheert of naar je persoonlijke LinkedIn pagina

• Laat je CV checken door iemand anders controleren. Een frisse blik kan altijd foutjes bespeuren die je zelf niet hebt gezien.

• Als je klaar bent met het maken van je CV, sla hem op als pdf-bestand. Op deze manier zal de tekst niet verspringen.

• Op internet zijn een hele hoop tools te vinden voor het maken van een CV. Dit kun je heel goed gebruiken maar zorg ervoor dat het CV er wel uitspringt ten opzichte van andere CV’s.

Bron: https://www.youngcapital.nl/sollicitatietips/cv/gratis-cv-maken